تاریخ انتشار: شنبه 1402/12/12 - 11:58
کد خبر: 497928

نگاهی بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری؛

جشن ملی مردم سالاری دینی/ حضور پر شور مردم پای صندوق‌های رای

جشن ملی مردم سالاری دینی/ حضور پر شور مردم پای صندوق‌های رای

بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی علاوه بر سطح داخلی، انتخابات دیروز کشورمان در خبرگزاری‌های خارجی نیز بازتاب داشت. خبرگزاری آلمانی دویچه وله آغاز فرایند رایگیری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را مورد توجه قرار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آحاد مختلف ملت ایران دیروز –جمعه- 11 اسفند، در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند تا منتخبان خود را برگزینند. شواهد و قراین از حضور چشمگیر مردم پای صندوق‌های رای حکایت دارد. در انتخابات دیروز مقامات و چهرههای سیاسی کشور پای صندوق رای حاضر شدند و از جمهوریت نظام و حق انتخاب مردم دفاع کردند.

 حدود ۶۱.۲ میلیون نفر از جمعیت ایران واجد شرایط رای دادن بودند. در این انتخابات، ۱۵ هزار و دویست نفر برای کسب ۲۹۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی به رقابت پرداختند. مجلس خبرگان رهبری نیز مسئول نظارت بر عملکرد و انتصاب مقام معظم رهبری ایران است ۱۴۴ نفر در این انتخابات برای کسب ۸۸ سمت موجود به رقابت کردند.

  رای مردم تعیین کننده است

سیدابراهیم رئیسی با حضور در وزارت کشور و بازدید از ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات مولود انقلاب اسلامی است، پس از انداختن رای خود به صندوق اظهار کرد: رأی مردم تعیین کننده است. تمام بخشهای کشور با رای مردم رقم میخورد و این از افتخارات نظام اسلامی است. از روز اولی که امام فرمودند میزان رای ملت است تا امروز میزان رای ملت بوده است.  وی افزود: این انتخابات جشن ملی و نماد انسجام و وحدت ملی است.

در سطحی دیگر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که آرای خود را در حوزه اخذ رای واقع در امامزاده صالح  تهران به صندوق انداخت، گفت: رای بالا و البته با شناخت دقیق، مجلس شورای اسالمی و خبرگان قوی را می سازد و این نهادهای ارزشمند، برای رسیدن به قله های پیش رو، ایران استوار و قدرتمند را یاری گر خواهد شد. 

 ناراحتی دشمن از حضور مردم پای صندوق رای

حجت السلام محسنی اژهای رئیس قوه قضاییه، صبح دیروز یازدهم اسفند ماه با حضور در مسجد جامع لویزان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.

او سپس طی مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بدون تردید حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات امروز، عالوه بر افزایش اعتبار کشور و خوشحالی دوستان ایران اسلامی سبب یأس و ناامیدی بیشتر و مسر دشمنان و شیاطین خواهد شد. در اظهاراتی مشابه محمد اسالمی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز پس از رای دادن، تصریح کرد: امروز وظیفه تک تک ملت ایران حضور پرشور در پای صندوق های رای است و این حضور، حماسهای دشمنشکن خواهد بود.

آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان نیز پس از مشارکت در انتخابات، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خداوند را شاکریم که ملت بزرگ ایران از سال‌های دور به کوری چشم دشمنان پای انقلاب ایستاده اند.

انتخابات، محلی برای رفع نقایض و کاستی ها

علاوه بر روسای قوه مجریه و قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که خود نیز در این دوره نامزد است، پس از حضور در پای صندوق رأی و شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان تاکید کرد: نکته ای که ضرورت مشارکت را برای همه ما به عنوان یکایکی ایرانیان تکلیف می کند این است که ما حتما نقاط قوت و ضعفی داریم از این رو باید بدانیم برای ایجاد تحول، تقویت نقاط قوت، حذف نقاط ضعف و حل مشکلاتی که امروز در جامعه می بینیم و از آن رنج می بریم، تنها پنجره ای که می تواند این تحول را ایجاد کند، انتخابات است.

انتخابات مظهر قدرت ملی برای ایران قوی است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: انتخابات مظهر قدرت ملی برای ایران قوی است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ضمن دعوت از آحاد ملت ایران جهت مشارکت پرشور در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نوشت: مشارکت پرشور در انتخابات زمینه ساز تشکیل مجلس قوی و در نهایت پشتوانه ای از جنس مردم جهت برداشتن گام های بلند در سیاست خارجی برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود. وی تاکید کرد: انتخابات مظهر قدرت ملی برای ایرانقوی است.

با قهر کردن مشکل حل نمی شود علاوه بر مقامهای ارشد سیاسی کشور، محمدرضا عارف از چهره های مشهور اصلاح طلب که رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم نیز بود، بیان کرد: شرکت در انتخابات حق طبیعی و ملی ما است.

ما در یک خانواده به نام کشور زندگی می کنیم که نسبت به آن مسئولیت مشترک داریم و باید مسئولیت مان را انجام دهیم. وی درباره توصیه اش برای حضور مردم در انتخابات گفت: با قهر کردن و کنار کشیدن از انتخابات مساله ای حل نمی شود بلکه تشدید هم می شود. مردم اگر در انتخابات شرکت نکنند، آن اتفاقی رخ می دهد که آن ها نمی خواهند، پس رای بدهند. همچنین، عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران گفت: حضور در انتخابات به معنای حمایت از جمهوریت نظام است.

بازتاب‌های رسانه‌ای بین‌المللی انتخابات 

بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی علاوه بر سطح داخلی، انتخابات دیروز کشورمان در خبرگزاری‌های خارجی نیز بازتاب داشت. خبرگزاری آلمانی دویچه وله آغاز فرایند رایگیری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را مورد توجه قرار داد.

خبرگزاری دویچه وله در این باره نوشت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران با ۲۹۰ کرسی، نامزدها امروز در ایران به رقابت میپردازند. اعضای جدید مجلس خبرگان ایران نیز انتخاب خواهند شد. خبرگزاری ترند آذربایجان نیز درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ایران نوشت: ایران در اول مارس۱۱ اسفند دوازدهمین انتخابات پارلمانی و ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری را برگزار میکند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top